Forum www.nowystaw.fora.pl Strona Główna www.nowystaw.fora.pl
Oficjalne forum serwisu www.nowy-staw.cba.pl
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy    GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Pętla Żuławska

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.nowystaw.fora.pl Strona Główna -> Aktualności żuławskie
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
GrosseWerder




Dołączył: 16 Sty 2009
Posty: 742
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 11 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Grosse Werder

PostWysłany: Śro 9:42, 04 Lis 2009    Temat postu: Pętla Żuławska

Źródło: naszemiasto.pl
Autor: brak
Link: [link widoczny dla zalogowanych]

Program Pętla Żuławska: Żegluga z Bałtyku na Zalew Wiślany i Wisłę

04.11.2009

Wnioski o dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej 19 inwestycji, zaplanowanych w programie ożywienia turystycznego terenów leżących nad wodami żuławskimi i Zalewem Wiślanym Pętla Żuławska, mają być złożone już w grudniu.

W sumie ich szacunkowa wartość wyniesie 105 mln zł. W Krynicy Morskiej odbyło się spotkanie przedstawicieli urzędów marszałkowskich - pomorskiego i warmińsko - mazurskiego oraz gmin żuławskich i nadzalewowych, podczas którego omówiono stan przygotowań do realizacji całej inwestycji.

- Pętla Żuławska jest programem obejmującym budowę sieci przystani i portów jachtowych - przypomina Krzysztof Rudziński, dyrektor Departamentu Koordynacji Projektów Wojewódzkich Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego w Gdańsku. - Inwestycje te mają znacząco zwiększyć liczbę nowych miejsc pracy i umożliwić rozwój szeroko pojętej turystyki wodnej na obszarze od Wisły Martwej, poprzez Przekop Wisły i rzeki żuławskie - Szkarpawę, Wisłę Królewiecką i Nogat, po Zalew Wiślany. Z przystani i portów jachtowych będą mogli korzystać zarówno żeglarze, jak i motorowodniacy czy kajakarze.

Mają one oferować turystom wodnym produkt turystyczny, a więc usługi kompleksowe, czyli miejsca postojowe z dostępem do wody pitnej i energii elektrycznej, możliwość korzystania z zaplecza socjalnego, gastronomicznego czy hotelowego oraz zaopatrzenia w paliwo i artykuły spożywcze. Aby ułatwić pokonywanie szlaków wodnych, przebudowane lub wyremontowane zostaną mosty zwodzone. Przystanie zbudowane będą między innymi w Sobieszewie i Rybinie oraz nowy port jachtowy - we Fromborku. W Krynicy Morskiej wyremontowany i zmodernizowany zostanie istniejący port. Przed śluzami, takimi, jak Przegalina na Wiśle Martwej, Gdańska Głowa, między Przekopem Wisły a Szkarpawą czy Biała Góra, pomiędzy Wisłą a Nogatem powstaną przystanie, które pozwolą na bezpieczne cumowanie jachtom przed ich śluzowaniem. Obecnie nie ma takiej możliwości.

Dyrektor Rudziński zaznacza, że w czasie spotkania w Krynicy Morskiej podsumowano dotychczasowe działania, podjęte przez gminy, aby zrealizować program Pętli Żuławskiej i problemy związane z jego finansowaniem. Okazało się, że w uwagi na zmiany cen materiałów i usług budowlanych w ostatnich latach, przewidywana początkowo kwota 85 mln zł będzie zbyt mała. Dlatego też dokonano weryfikacji kosztów i oszacowano je na 105 mln zł.

Z funduszy unijnych można uzyskać dofinansowanie wysokości 60 proc. tej sumy. Aby gminy żuławskie, niezbyt zasobne, mogły podołać wydatkom, urząd marszałkowski udzieli im dotacji stanowiących dodatkowo 10 proc. kosztów. Gminy przygotowują już aplikacje do wniosków o dofinansowanie unijne, aby jeszcze w grudniu można było złożyć wnioski. Gotowe są dokumentacje i pozwolenia na budowę obiektów Pętli Żuławskiej. W przyszłym roku zaczną się przetargi na wykonawców robót budowlanych, a w roku 2011 powinny zacząć się prace. Inwestycje winny być sfinalizowane do 2013 roku.

- Szczególnie zależy nam na ożywieniu turystyki wodnej na Wiśle, na odcinku od jej Przekopu w górę biegu. Leżą nad nim Tczew, Gniew i inne miejscowości pomorskie, które mogłyby skorzystać z posiadania przystani wodnych - dodaje dyrektor Rudziński.

Projekt Pętla Żuławska realizuje 18 partnerów, którymi są przede wszystkim gminy, a także - samorządy województw pomorskiego i warmińsko - mazurskiego oraz Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku. Żeby usprawnić wykonywanie zadań powołano do życia Komitet Sterujący Programem.

Z Pętlą Żuławską wiąże się przygotowywany jeszcze projekt "Międzynarodowa droga wodna E - 70", przewidujący zagospodarowanie turystyczne rzek, kanałów i zalewów, którymi można będzie przepłynąć z Holandii, przez Niemcy i Polskę do obwodu kaliningradzkiego, a potem na Litwę, do Kłajpedy. Droga wodna E-70 na obszarze naszego kraju ma biec od Kostrzyna nad Odrą, następnie Wartą, Notecią, Kanałem Bydgoskim i Brdą do Bydgoszczy oraz Wisłą do Gdańska i Szkarpawą na Zalew Wiślany i do Elbląga.


Zainteresowanych tematem odsyłam również do dzisiejszego (04.11.2009) wydania Polska Dziennik Bałtycki, artykuł na stronie 14 - "Swobodnie po szlakach wodnych".
Wczorajszy ( 03.11.2009) artykuł z internetowego wydania Polska Dziennik Bałtycki.

Źródło: naszemisto.pl
Autor: Anna Szałkowska
Link: [link widoczny dla zalogowanych]

Początki Pętli Żuławskiej - na żuławskie szlaki wodne i Zalew Wiślany wydane zostanie ok. 109 mln zł

Pętla Żuławska, program zainicjowany przez samorządy województw pomorskiego i warmińsko-mazurskiego, wkracza w fazę realizacyjną.

Przypomnijmy, Pętla Żuławska to "Program rozwoju dróg wodnych delty Wisły i Zalewu Wiślanego". W jego ramach zostanie zrealizowanych 19 inwestycji w delcie Wisły i na Zalewie Wiślanym. Poprawi się stan przystani i portów, stałe mosty na trasach turystycznych zostaną przerobione na zwodzone. 
Wartość projektu, szacowana na 83 mln zł, po przygotowaniu projektów budowlanych wzrosła do 109 mln zł.

- Mamy zagwarantowane dofinansowanie ze środków unijnych w wysokości ok. 50 mln zł, ale wystąpimy o zwiększone środki i są szanse na ich uzyskanie - mówi marszałek województwa warmińsko-mazurskiego Jacek Protas.


Województwo warmińsko-mazurskie, poza środkami na przygotowanie programu, częściowo pokrywa koszty własne gmin uczestniczących w Pętli Żuławskiej. Są to: Braniewo, Tolkmicko, Frombork i Elbląg. 
Na Pomorzu w ramach projektu zmodernizowane zostaną szlaki wodne: Szkarpawa, Wisła Martwa, Wisła Królewiecka oraz Nogat. Wyremontowane będą porty żeglarskie, m.in. w Krynicy Morskiej, Malborku, Gniewie i Kątach Rybackich, a także śluza na Szkarpawie. 
Wartość inwestycji planowanych w województwie warmińsko-mazurskim, początkowo szacowana na 26,8 mln zł, obecnie urosła do 38,4 mln zł. Urząd Marszałkowski dołoży do tych inwestycji 3,8 mln zł.


Projekt realizuje aż 14 partnerów, głównie gmin, co utrudnia kierowanie i podejmowanie szybkich decyzji. Dla usprawnienia postanowiono powołać Komitet Sterujący Programem, upoważniony do podejmowania bieżących decyzji, włącznie z prawem do wykluczenia gminy nierealizującej projektu.

- To konieczne, gdyż obowiązuje tu zasada odpowiedzialności zbiorowej: potknięcie na jednej inwestycji rozkłada cały projekt - dodaje Jerzy Wcisła, dyrektor delegatury elbląskiej Urzędu Marszałkowskiego w Olsztynie.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
GrosseWerder




Dołączył: 16 Sty 2009
Posty: 742
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 11 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Grosse Werder

PostWysłany: Czw 6:41, 06 Maj 2010    Temat postu:

Źródło: naszemiasto.pl
Autor: nie podano
Data: 04.05.2010
Link: [link widoczny dla zalogowanych]


"Pętla Żuławska", czyli Pomorze wypływa

„Pętla Żuławska" ma ożywić drogi wodne na Pomorzu. W projekcie uczestniczy 18 podmiotów, w tym władze województwa pomorskiego i warmińsko-mazurskiego, samorządy gminne, powiatowe oraz Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej. W środę 5 maja o godz. 12.00 w Urzędzie Wojewódzkim w Gdańsku wszyscy złożą podpisy pod umową.

Projekt o wartości 84 milionów złotych – w tym 40-procentowe dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej - ma polegać na modernizacji kanałów i dróg wodnych o łącznej długości prawie 300 km. Drogi te od wielu lat nie były wykorzystywane przez żeglarzy. Głównym celem projektu jest wykorzystanie potencjału turystycznego Pomorza i ożywienie gospodarcze regionu. Realizacja przewidziana jest na lata 2009-2011. W tym czasie zmodernizowane zostaną takie szlaki wodne jak: Szkarpawa, Wisła Martwa, Wisła Królewiecka oraz Nogat; remontowane oraz rozbudowane będą porty żeglarskie, m.in. w Braniewie, Tolkmicku, Fromborku, Krynicy Morskiej, Malborku, Gniewie i Kątach Rybackich.

Modernizacja Pętli to połowa przedsięwzięcia. Planuje się, że następne 80 mln zł zostanie zainwestowane w infrastrukturę przy portach i przystaniach żeglarskich. Powstać ma tam kilkadziesiąt kilometrów ścieżek rowerowych wraz z wypożyczalniami, bazy noclegowe, restauracje oraz stacje paliw. Dzięki realizacji projektu powstanie nowoczesna infrastruktura żeglarska, umożliwiająca m.in. cumowanie około 450 jednostek pływających, w tym:

- 5 portów,
- 10 przystani jachtowych,
- 10 pomostów cumowniczych
- 4 przystanie żeglugi pasażerskiej

Miasto Gdańsk w projekcie odpowiedzialne jest za budowę mostu otwartego w Przegalinie (realizacja do stycznia 2011 roku, koszt - 9 mln PLN), budowę przystani żeglarskiej w Sobieszewie (realizacja do stycznia 2011 roku, koszt - 2,8 mln) oraz stanowisko cumownicze przy śluzie w Przegalinie (około 0,5 mln).

Uzupełnieniem „Pętli Żuławskiej" będzie remont Kanału Elbląskiego. Dzięki temu bez problemów przepłyniemy z Gdańska na najdłuższe jezioro w Polsce - Jeziorak.

To, co wyróżnia projekt „Pętla Żuławska” na tle podobnych projektów realizowanych na terenie Polski, to jego dostępność zarówno od strony Morza Bałtyckiego, jak i szlaków śródlądowych, w tym międzynarodowych (droga wodna E-70 łącząca Antwerpię i Kłajpedę).


Źródło: naszemiasto.pl
Autor: Kazimierz Netka
Data: 05.05.2010
Link: [link widoczny dla zalogowanych]


Żuławy: Pętla bez Elbląga

Nie ma zgody w sprawie realizacji projektu "Pętla Żuławska - rozwój turystyki wodnej", która ma być dofinansowana z Unii Europejskiej.

Prezydent Elbląga odmówił podpisania umowy partnerskiej dotyczącej wykonania pierwszego etapu tego zamierzenia. Mimo to wczoraj w Gdańsku porozumienie zaakceptowali i podpisali marszałek województwa pomorskiego, a także 13 samorządów z Pomorskiego i Warmińsko-Mazurskiego.

- To historyczna chwila - mówił wczoraj marszałek Mieczysław Struk. - Od czasów transformacji ustrojowej nikt nie dbał należycie o drogi wodne w Polsce. Teraz mamy okazję to zmienić. Szkoda, że Elbląg nie chce zaakceptować tej umowy.

Podpisanie umowy to bardzo ważny etap w staraniach o przejęcie przyznanych już unijnych funduszy. Koszt wykonania pierwszego etapu zaprojektowanych zadań pochłonie około 80 mln zł. Unijna dotacja może wynieść co najmniej 50 proc. tej sumy. Projekt dotyczy budowy przystani, portów, mostów zwodzonych, pomostów cumowniczych oraz elektryfikacji śluz w ciągu około dwóch lat.

- Pan prezydent nie podpisał umowy partnerskiej, ponieważ mamy wiele wątpliwości - odpowiedziała Joanna Urbaniak, rzecznik prasowy Urzędu Miejskiego w Elblągu. - Dotyczą między innymi kwestii odpowiedzialności w przypadku niewywiązania się z umowy któregoś z partnerów.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez GrosseWerder dnia Czw 6:49, 06 Maj 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
GrosseWerder




Dołączył: 16 Sty 2009
Posty: 742
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 11 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Grosse Werder

PostWysłany: Śro 6:48, 06 Paź 2010    Temat postu:

Źródło: naszemiasto.pl
Autor: Tomasz Chudzyński
Data: 05.10.2010
Link: [link widoczny dla zalogowanych]

W ramach Pętli Żuławskiej mogą zostać wyremontowane dwa mosty zwodzone oraz jeden kolejowy

Pojawiła się szansa na sfinansowanie modernizacji trzech mostów na rzece Tudze, dzięki czemu możliwa stałaby się żegluga jednostek pasażerskich 
np. z Zalewu Wiślanego do Nowego Dworu Gd. Całość napraw będzie kosztowała łącznie około pięciu milionów złotych.

Przypomnijmy, chodzi o dwa zabytkowe, zwodzone mosty: jeden w centrum Nowego Dworu Gd. oraz drugi w miejscowości Chełmek. Od wielu lat nie były remontowane a mechanizmy umożliwiające otwieranie zostały zablokowane w latach siedemdziesiątych. Z kolei most w miejscowości Żelichowo, który zbudowano 12 lat temu, jest za niski dla statków. To spowodowało, że rejsy większych jednostek po rzece Tudze, która przez wiele lat była akwenem żeglownym, stała się niemożliwa. – Z puli 60 mln zł przeznaczonych na drugi etap projektu "Pętli Żuławskiej" można wydzielić na naprawę trzech przepraw na rzece Tudze odpowiednią kwotę – zaznacza Zbigniew Ptak z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. – Warunek jest jednak taki, że zarządzające przeprawami samorządy, muszą w ciągu pół roku przygotować odpowiednią dokumentację projektową poszczególnych inwestycji i zapewnić 40 proc. finansowanie.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.nowystaw.fora.pl Strona Główna -> Aktualności żuławskie Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin